Historia

 2008 del 1
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

Då var det bara att inleda det nya året med lite jobb... Vid bromstest uppe hos Atteviks i Älmhult visade det sig att samtliga trummor var skeva.... Efter femte skrotsamtalet och en kommentar "... kolla om museet i Stockholm har..." var det inte mycket annat att göra än att sätta upp dom i svarven och göra ett tappert försök...
Att få upp något med de vanliga backarna var helt otänkbart så det fick bli special (som vanligt). Använde T-spåren att bulta på klossar. Tappen användes för att kunna mäta diametern på centrumstyrningen.
Ytterligare tre 25mm bitar bultades på för att sedan agera anläggningsyta mot trumman
På baksidan fick tre 25mm plåtbitar agera brickor över hjulbultshålen och tre M12:or fick simulera hjulbultar
Framtrummorna klara. Var faktiskt inte så skeva som jag trott. Blev helt ok
Baktrummorna var modellen större, modell jättestora vad svarven beträffar. Var inte mycket kvar till gejdrarna. Inte heller av mina stackars armar när det var tungt att bara lyfta trumman från golvet, för att inte tala om fixeringen i chucken....
Även stålhållaren sattes på prov då uthänget började närma sig 350mm. Gick faktiskt bättre än väntat, helt utan okontrollerade vibrationer (ska dock inte stäcka mig att påstå att det skar tyst...). Tur att Spett hade haft problem med vibrationer tidigare och byggt en kraftig hållare...

Återstår att se hur det går vid provbromsning...

   
Var på Bauhaus och rekade lite byggmaterial till garaget. Kom hem med något helt annat.... En smidig 3/8" hylsnyckelsats i skaplig kvalitet
Lite byggrelaterat i alla fall......
Var inom Biltema en sväng också och hittade denna för en vettig peng. Provade att väga ett testföremål med den gamla vågen och båda visade 149g....
Dags för lite seriösare inköp till kommande snickeri (okey, lite mek med kanske...). Lite 18V Makitamaskiner. Kalaskvalitet!
Andningstanken till torrsumpstanken modifierad. En AN8 mot två AN10 borde bli lite skillnad. Svetsade även om utloppet med lite överblivna böjar
På plats i bilen med nya slangar. Mycket tack till Klabbe för slangen!
Smidde ihop en genomförning till slangen. Skall sitta ett filter på undersidan av golvet. Vad skulle man göra utan TIG:en...?
Slangen som skall leda vevhusgaserna ner till filtret. Hoppas den tål värmen...
Lite ny olja för ytterligare hård inkörning.... Bytte filter och torrpumpade ut den sista oljan ur motorn, närmare bestämt 5 liter!
Klart färdigt mekaniskt för uppstart. Nu är det bara elen kvar....
   
Monterade ytterligare en EGT-prob i ena kollektorn
Denna drogs in till WBO2:n för loggning
Även nya samlingsboxen för de andra sex givarna monterades
Blev ytterligare lite sladd in till DTA:et - hastighetssignal från triggerhjulet på lådan
En mall för hålen till växelindikatordisplayen tillverkades
Efter en hel del pill kom även denna på plats och fungerade. Lite komiskt i sammanhanget när man ringer till Sellholm och frågar hur den skall kopplas till lådan och man får svaret "- Den givaren brukar vi inte använda, men det var panik så det kan jag inte svara på. Får återkomma...." och sedan händer inget mer... Lite snopet när man betalt en bra slant för grejorna... Nåväl, det var bara att plocka fram multimetern och mäta sig fram till hur det skulle vara... Det gick ju bevisligen det också....
Tänkte montera hjälpfjädrarna bak som jag har haft liggande ett bra tag nu. Det gick ju som vanligt inte som på räls. Dämparen var gjord för 57mm fjäder och hjälpfjädrarna var 60mm. Bara att börja ställa sig och tillverka delar igen. Tycker det börjar låta bekant...
Detaljen som ligger mellan fjädrarna svarvades ner från 60 till 57 på ena sidan. Inte mycket gods kvar då hålet var 54mm. En adapter till nedre sätet svarvades också. Inte heller här blev det nåt vidare gods - från 57 till 60
För att skona justergängorna svarvade jag en hylsa som krymptes på med hjälp av varmluftspistolen. Plast rör sig inte lite med hjälp av en gnutta värme....
Monterad och testad. Passade även på att justera lite när jag hade dem av. Nu står Bump på näst mjukaste och Rebound på sex av åtta
På plats under bilen igen. Uj vad allt blev skitigt på Uråsa sist....
Då var det äntligen dax för lite provkörning på bockar igen. Lådan verkar funka, likaså växellänkaget och loggning av kollektortemperatur. Efter ett par pull blev oljan lite varm och det var dags att slå av. Inga större missöden, nu är det bara att skaffa nya däck (blev slarvsylta av de andra när vi var på Rudskogen i somras...) och invänta rätt tillfälle för en provtur...
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42