Historia

 2006 del 1
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

Ny stödlagerhållare till kardanen skulle byggas. En prototyp provades fram
Halvfärdig detalj i SS 4212
Komplett hållare med inre plastring. Tanken är att om lagret behöver flytta sig axiellt skall detta ske mellan lager och plastring
Plastringen hålls fast av en av fästbultarna
Färdigt resultat monterat och klart. Ingen flex här inte... Kommer nog väsnas en del...
Kardanen passade också bra. Nu återstår bara att se om den håller...
När jag startade maskinen första gången stod det ganska snabbt klart att det nya lilla batteriet inte klarade några längre stunder med tändningen på... väldigt liten stund  snarare... Blev att skaffa starthjälp. Ska fixa smidig anslutning i bilen för den kommer nog behöva användas en hel del...
Nästa lilla projekt blev att ersätta de gamla fästena till främre kofångaren. Det mesta av kofångaren är redan bortkapat men jag har länge retat mig på själva fästena. Det sitter gasfjädrar för att dämpa mindre påkörningar inbyggt i dem så de väger bly... ca 2.5kg styck... lite mycket...

Första detaljen blev fästplattan mot karossen

Eftersom bilen är så pass färdig som den är ville jag inte svetsa med TIG:en i karossen. Det blev till att bygga ett fäste som fixerade kofångarbiten utan att orginalfästet satt där, för att sedan passa till ett rör mellan fästplattan och kofångarbiten.
Efter en hel del passande, sågande, slipande och svetsande passade den färdiga detaljen "tandställningen" ganska bra...
Det nya fästet vägde in på 450g inklusive plastöverdraget från den gamla kofångaren.

Tänk om man lyckades lätta allt på bilen till en femtedel....

Gick rätt bra att svetsa i den gamla kofångaren. Den hade anodiserats kraftigt vid tillverkningen men efter bortslipning av oxidskicktet var det inga problem. Verkade vara ganska höghållfast legering till dom gamla kofångarna föresten....
För att ytterligare fixera motorn konstruerades ett övre motorfäste. Fästet i motorn blir i toppen och i karossen via fjäderbensstaget. Staget består av ett Ø15x1 aluminium rör med svarvade svetsändar och M6 uniballs i ändarna. Överfallen som klämmer om fjäderbensstaget skall 3D fräsas för maximal styrka / vikt förhållande. En hel del FEM-beräkning gjordes för att optimera formen. Vikt i datorn 28g/st.

Bilden visar utseende efter skrotkörning med Ø6 fräs

En bit längre på vägen. 3D ytan färdigfräst, planen till skruvskallarna och hålen till skruvarna klara. Nu är det bara de genomgående lätthålen kvar.
Fixturen där innerformen kördes innan 3D fräsningen
Svetsändarna och uniballsen till stagen
Mina gamla spacers var gjorda i stål och som tidigare sagt - stål e tungt och tungt e dumt. Gör om!

28mm bak och 15 fram. 108x5 i bultdelning och 149 i ytterdiameter.

Bilden visar uppspänningen vid körningen av 3D fickorna i periferin. Innan detta svarvades centrumhål och bromsskivesida i backar. Yttersida, fälgsida och centrumstyrning svarvades på fixtur för bästa parallellitet.

Färdig bakspacer. 0.5kg
Färdig framspacer. 0.3kg
Totalt sparades över 4kg
Fixtur för körning av spacers. Både för körning av lätthål, fickor och navpassning
Lite delar tillbaks efter anodisering
Ger en betydligt slitstarkare yta och ett trevligare utseende...
Fäste mellan topp och fjäderbensstag klart
Högersida komplett
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42