Historia

 2007 del 9
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

Hittade ingen vettig remspänning av orginalremmarna så det tillverkades en egen
Spännhjulet tillverkades av ett kamrensspännhjul från en vitmotor (Volvo) som jag limmade en styrrulle på.
Axeln som remspännaren roterar runt. Spåret är till för att låsningen inte skall märka "lagerytan" så spännaren kan tas bort igen utan den skär ihop
Diverse detaljer till spännaren
Spännaren komplett
Spännaren på plats och remmen spänd
Även generatorremmen skall kunna spännas ett fäste till detta tillverkades också
Hela funktionen på plats
Blir lite 12V fram i bussen nu så jag monterade några säkringar som matas direkt från generatorn
Drog en 21mm2 kabel från batterierna fram till generatorn. Monterade även en 80A säkring nära batterierna om oturen skulle vara framme
Kastade ihop en provisorisk kontrollpanel så färden mot Mantorp kan påbörjas i morgon klockan 7.00. Klockan är nu 03.00. Som vanligt......

Mantorpresan blev ett kapitel för sig...... Märkte natten innan vi skulle ge oss av att nästan samtliga hjulmuttrar på det hjul som en hjulbult rykt av var lösa! Stenqvist fixade mutterdragare på morgonen så avfärden blev lite försenad till 08.00. Plockare upp Gordon och Pontus från SGR i Alvesta. Pontus Merca 190 tog plats i lastutrymmet och färden ställdes mot Värnamo. Vi käkade på BurgerKing och jag gick att tanka bensin i en dunk till elaggregatet. Stenqvist skulle kolla dieseln för mätaren fungerar inte. Tankarna rymmer 240 liter och vi tankade fullt i Uddevalla på vägen hem från Norge så det borde inte vara något problem. Det krabbade vid bensinpumpen så när jag kom tillbaks kastade jag in dunken och resan fortsatte. Började bli ganska trött vid det här laget och beslöt att knoppa ett tag. I en backe lite efter Jönköping vaknade jag av att bussen gick tyngre och tyngre och det diskuterades orsaker under sovplatsen. Bussen hade tappat ork i en tidigare backe men repat sig igen när det planade ut, men nu var orkeslösheten tillbaks och skiten stannade. Skit i dieselfilterna var en teori men vi fann ganska snart att ena tanken var snustorr. Den andra verkade full så ledningen mellan var tydligen stopp i..... Stenqvists kommentar var - "Jag kunde inte se något i tanken...." Jaha, då var det bara att försöka skaffa diesel så här mitt på E4:an. Som tur var gick det en liten grusväg på andra sidan viltstaketet och där kom en Unimog från Jönköpings energi som stannade och erbjöd sig att skjutsa Martin till närmaste mack och tillbaks igen. Synen glömmer jag aldrig när den ovigaste i mannaminne skulle ta sig över viltstängslet. Obetalbart... Efter en stund var han tillbaks och 20liter diesel var åter i tanken. Nu är det ju bara så att starta en så här gammal pjäs efter dieselstopp är inte bara att vrida på nyckeln.... Då händer det mest osannolika tänkbart:

1. En kille i en lika dan buss från -63 kommer körande

2. Han stannar och undrar vad som hänt

3. Han har själv varit med om detta ett par gånger och visar precis hur allt fungerar och vi är igång efter 10min igen

I alla hast missar jag att ta namn och nummer på killen men han var från Stockholm och bussen var tillsalu. Om någon vet vem det är så tackar jag återigen så mycket. Helt otroligt....

Lite sena var vi uppe på Mantorp vid 16 och körningarna slutade 17 så vi kollade bara de återstående reporna, lastade ut Mercan och partade lite på kvällen. Dagen efter körde Gordon som bäste 10.78 / 222km/h och repan senare gick det över hela banan i dagens klart sevärdaste rattning. Bilen höll och hemresan avlöpte utan missöden. Tack till alla inblandade - Martin, Basse, Stenqvist, Gordon och Pontus

   
Instrumentpanelen klar, monterad och provad. Mätare för vattentemp i expansionskärlet, spänning i 12V systemet och spänning i 24V systemet. Brytare för laddning av 12V systemet, låg- respektive högfart på kylarfläkten och mätning på 24V systemet. Laddningsindikering av 12V systemet och 12V cigarettändaruttag.

Då var semestern slut för denna gången.....

   
Lite nya nycklar för att spara på AN-kopplingarna
MAP-sensorer för att kunna logga diverse tryck i bilen. Blir nog vevhustryck, avgasmottryck och plenumtryck till en början
I samband med Vallåkraträffen var ett par bekanta över från USA.

Var nere i Helsingborg på den obligatoriska däckslakten på lördagen, men detta året var sjukast hittills. Piruetter i rödljuset vid Kärnan tillhör ju inte vardagen precis. Polisen kom inte förrän efter två timmars konstant däckbrännande och då begav vi oss till närmaste pub ihop med några galna engelsmän. Sista tåget hem gick tyvärr redan 23.30 men Greg trodde han kom i säng vid 3.30. Smidigt när man åkt halva joden runt för träffen... ;)

På söndagskvällen efter träffen åkte de upp för att kika lite på bilen och snacka lite skit. Trevliga prickar allihopa

Från vänster: Ben Kaplan (som äger Kaplhenke Racing), Ryan, Greg Dolgner och en norrman som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på

Dags att ta tag i karten på allvar om det skall bli något kört i år. Stolen var för trång för min annars slanka kropp, så den breddades 85mm med hjälp av lite aluminiumplåt och popnitar.
Emil på D A P hjälpte mig att plasta ihop den igen. Blev ett antal lager med polyester och glasfibermatta så nu kan jag nog kapa bort några meter bärande rör istället.....
Återstår att se hur baksidan mår efter lite värme från avgassystemet. Det blir VARMT på ryggen.....
Efter lite figursågande och inpassande blev det riktigt bra. Flyttade nog tillbaks stolen bortåt en decimeter och rätade upp den lite
Rev ner det mesta av frampartiet för att rätta till diverse skavanker. Smorde upp leder och wirar, riktade rattstången, lagade frontkåpan och flyttade fram pedalerna i främsta läget. Byggde även om växellänkaget så det fungerar som bilen, dvs växla ner framåt och upp bakåt. Snacka om haveri annars när det blir bråttom.
Första provturen avklarad...... Fungerar finfint.....
Lite ny olja och filter så är karten redo för nya äventyr!
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42