Historia

 2002 del 2
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

En ny liten låda från Sellholm. Justerbar bromsvåg inklusive förstärkningsplatta, våg med hylsa, justerwire med reglage, huvudcylindrar och behållare. Orginal pedalställ behölls men bromspedalen modifierades för vågen, samt kopplingen byggdes om till hydraulisk.
Nya bakskivor från Sellholm. Alconskivor Ø300mm lättviktsmodell med Sellholm nav.
Nya bakoken från Sellholm. AP 4-kolvsok
Prototyphållare till bakoken för att kolla att allting passade. Har egentligen två syfte - att hålla oket på plats samt att hålla hjullagret på plats. Blev ett par försök innan allt passade...
Hydraulisk handbroms även denna från Sellholm. Komplett med spakställ, spak, cylinder och behållare. Behållaren skall inte sitta på cylindern utan bromsvätskan (AP 600) tas från samma behållare som fotbromsen bak. Nere till vänster syns knivarna till krängningshämmaren bak, även dessa från Janne Sellholm.
Ventil för inkoppling av hydraulisk handbroms, återigen från herr Sellholm
Diverse stålspunna bromsslangar och nipplar till bakbroms och handbroms. Gissa vart de kommer ifrån....
En komplett prototypsida för att kolla att allt går fritt och inte tar i. Kollade även axialspelet med nytt hjullager påpressat på drivaxeln. Verkar funka bra... Här syns även de blå Pagidbeläggen från Sellholm
Efter många timmar i datorn med 3D-modeller, FEM-beräkningar och ritningar skulle slutresultatet fräsas fram. Ett antal timmar senare och efter anodisering blev de en gång fyrkantiga aluminiumbitarna helt ok.
Hållaren på plats. Notera även skruvarna. Passbultar med svarvad konisk skalle (viktminskning...) och anodiserade svarvade aluminiumbrickor
Infästningarna bak från Sellholm var av samma usla modell som fram. Egna ritades och frästes fram. lagring med länklager. Anodiserad i samma kulör som bromsoksfästena. Hålborrade skruvar då hålen egentligen är alldeles för grova för ändamålet.
Fixtur för att justera in axeln i centrum av bilen i förmodat körläge. Panhardstagets infästning i karossen är uppflyttat 50mm för att det skall ligga parallellt med marken vid normal höjd på bilen.
Bakaxelupphängning i princip klar. Det som saknas på bilden är uniballsen mellan knivar och axel, bromsledningar till oken och fästena till oken är inte anodiserade.
Upphängningen av krängningshämmaren fram (uppe till vänster) kändes lite B så det blev en uppgradering till lättare variant. Anodisering av aluminiumet ser inte bara trevligare ut, förhoppningsvis bättrar det även på hållbarheten.
En ny bröstplåt behövdes på högersidan, då downpipen från bakre turbon kom lite väl nära den gamla. En mall gjordes med rejäl plats för det hela och sedan göts den i ett lager kolfiber av P-O Motorsport i Älmhult. Betydligt lättare än orginalet...
Instrumentpanelen på en 240 är ju inget under av viktbesparing så en avgjutning i glasfiber handlades in från MoComp. Främre fäste och defrosterutsläpp flyttades över från orginalbrädan. Sidofäste tillverkades nya i aluminium och anodiserades röda.
Växelspaken och handbromsen monterades efter lite ergonomiövningar. Inget förutom fläkten finns kvar i huset till kupeventilationen. Botten är utskuren och ersatt med silvertejp. Detsamma häller för alla luckor och reglage. Uppe till vänster syns även motorn till torkaren. Mycke sladdar blir det... Hålen i golvet är upptagna för att dra in kylluft till vattenkylaren då temperaturen blev hög på förra maskinen. Kan ha berott på luft i systemet men "better safe then sorry".
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42