Historia

 2006 del 2
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

När jag skulle byta filter för att belasta motorn efter att kardanen var klar, hittade jag gummibitar.... Det visade sig att det lossat flagor i ena slangen från pumpen till tanken... alltid är det något.... Som tur var verkar pumpen ha klarat sig bra och för att slippa detta i framtiden byggdes ett grovfilter i botten av oljetanken. Nät med 0.85 i maskorna och 0.2 tråd köptes hos Bewatex i Laholm. Klämringar i aluminium svarvades till och en bit 3mm nitrilgummimatta blev flexibel tätning.
10mm borrade aluminiumaxlar är distanser till botten
Ett litet avgränsat utrymme för luftfilterna
Förhoppningsvis inget sprut från däcket
Med lite tur en liten tryckökning i högre hastigheter
Slangarna mellan filter och turbos. Nergången täckt med gummiduk
Modifierad grill med aluminiumnät från Biltema... ;)
Provmonterad komplett front
Nu står axeln på pallbockar för att motorn skall kunna belastas med hjälp av handbromsen. Det hela avlöpte väl, även om mappningen inte ens kan kallas påbörjad. Lite laddtryck blev det trots låga varv, grisfet blandning och en försiktig högerfot. Dom raka dreven låter riktigt gott vid belastning. Inte riktigt lika gott låter det när man ska ha i ettan. Pang och klonk när doggarna går i...

Film finns på filmer-sidan

Många sladdar huller om buller - inte bra
Samtliga sladdar kortade och ihopskarvade med lödning, krympslang och strumpa. Många timmar blev det.... för att inte tala om arbetsställning... min kropp ar inte byggd för sådana övningar... en led eller två extra på underarmen hade gjort susen.. ;) Säkringarsplattan uppfälld under instrumentpanelen

 

Liten brandsläckare är också monterad framför passagerarstolen

Hade besök av Jesper på ÅBR Motorsport för vägning av bilen. Smidigt med portabel fyrhjulsvåg... var lite knåpande innan vi fick upp den på lastcellerna
Bilen körklar med ca 50l bensin i tanken. Inte justerat höjden på fjädrarna bak alls så värdena får tas med en nypa salt. Tomvikt på bilen är i alla fall i regionen 1085kg och det är väl inte helt tokigt även om jag hoppats på lite mindre. Att beakta är dock att kylsystemet innehåller över 12l och oljesystemet också runt 12l.
Cross och höger / vänster är som sagt inte så intressanta i detta skede (förutom att de är oförskämt bra). Vad som är mer intressant är att fram / bak ligger bättre än vad jag hade förväntat mig.
När chauffören tagit plats kan man enkelt räkna ut en matchvikt på 125 pannor... Detta finns naturligtvis ingenting att göra åt, bara att notera fakta och fortsätta...;)
Återigen, cross och höger / vänster kommer justeras men intressant är att viktfördelningen flyttades marginellt bakåt med chaufför i bilen. Mycket tack till Jesper för hjälp med vägning. Han kommer vara ute en hel del på träffar i sommar så passa på att väga du också till en rimlig peng.
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42