News

 2010 del 3
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

   
Då var det läge för en liten uppdatering igen! Det har dröjt ett tag sedan sist men jag valde att vänta med denna tills larm och övervakningskamera var i drift för att inte locka med påhälsning i onödan...

Fick tag i begagnat pallställsmaterial som kapades och fixades med en hel del innan allt var på plats. Är bultat både i golv och vägg så det lär förhoppningsvis stå kvar.

Hämtade hem alla grejor som snälla polare husat under byggtiden. Stort tack till Martin Nyman, Alex, Morsan och Farsan. Äkta Cheapy-kvalitet på hyllplanen borgar för stabilitet.... Det blev som väl var inte så sviktande som det ser ut ;)

Nästa delmål var att få ordning på kompressorerna uppe i lådan. Bara att börja med att vinscha ner luckan...
Lite KKR som förstärkning och palla under med diverse bra att ha bitar så verkar det kunna bli något av det hela till slut. Inte gott om plats men förhoppningsvis tillräckligt
Fick tag i lite gummikuddar på jobbet för att få bort vibrationerna. Provisorisk inkoppling för att kolla läckage innan det är för sent
Efter mycket slit (den väger bly!) var luckan isolerad med 100mm cellplast, gipsad in- och utvändigt, målad, kantskodd och anläggningsytorna klädda med dämpande skumgummi
Monteringspunkter för kompressor samt hål för tankdränering. Även ett wirefäste syns nere till höger
Kompressorerna på plats på luckan. Var en go utmaning att flytta det hela till platsen för att kroka i wirarna. Väger garanterat 250kg. Tack brorsan för lyfthjälp ännu en gång
Slang och kabeldragning uppe i lådan. Sitter även en liten temperaturgivare så jag kan logga värmeutvecklingen
Styrningen till kompressorerna sköts via ett eget litet skåp. Kontaktorer, motorskydd och tidrelä för kylfläktarna. Även kopplat till lampa så jag inte glömmer stänga av dem....
Lite fräsjobb av Martin igen på lite börjar jag ritat för att få ihop luftstammen. Många tack!
Efter lite provkörning på bockarna var det så läge att lyfta upp allt i lådan. Gick tungt för stackars Makitan. Hon svettades rejält men klarade upp det hela till slut i alla fall...
Det blev en del avplockat för att inte föra oväsen i onödan
Svarvade brickor och muttrar för att spänna dit allt för ordentlig provkörning. Även låsning av muttrarna så de inte kan skaka loss efter ett tag. Då var det bara att trycka på knappen.... EPIC FAIL!!!! Det vibrerade så in i norden så takrännorna väsnades på utsidan...!!!! Jaha bara ner med skiten igen och fundera. Felsökte för att försöka reda ut varför det riste så mycket. Av med remmarna. Provade köra kompressorblocket med borrmaskin. Nådde väl inte mer än 1300 rpm mot de 1500 som den gör med elmotorn men det lät inte så illa. Körde elmotorn tomme. Lät ju mindre bra..! Var så illa att remskivan sjönk värre än en maffiamedlem med betongskor i hamnen...
Fram med Dremeln och slipa som en galning innan den gick att ställa var som helst. Tyckte ändå inte det blev tillräckligt bra för att fresta vinschen en gång till. Då var det bara att bita i det sura äpplet och byta gummikuddar.... läste lite på nätet och kom efter ett tag fram till att jag förmodligen hade alldeles för hårda kuddar (hade nog underskattat betydelsen en ANING). Beställde nya på Wiberger, slet som tosing innan de gamla (som givetvis var Loctitade för att inte lossna) var borta och de nya var på plats. Himmel vilken skillnad!
Upp med skrotet igen (vinschen funka en gång till...) och så provkörning. Nu låter det inte värre än man med lätthet kan ha en diskussion mitt under luckan. Höll säkert på med bara tillfixningen av problemet minst två veckor! Lätt det tråkigaste bakslaget hittills....
Tankdränering och klocka för att kunna se tanktrycket. Stamtrycket ligger runt 6.7bar efter regulatorn från FESTO
Installerade hårdvaran samt programvaran och konfigurerade upp givaren för att prova temperaturloggningen
Var inte så farlig höjning av temperaturen i lådan efter lite körning men nu är det ju rätt kallt ute iofs... Vi får väl se till sommaren.... ;)
Handlade spilloljehantering på Biltema...
...och växellådslyft på DUAB-huset
Tätade porten i underkant för att bli av med lite drag. Lite ventilation måste man ju ha så dörren är fortfarande inte tät i nederkant....
Fick ner en luftstam mellan pallställen med regulator och kondensdränering
Det bar sig inte bättre än jag kom över en äldre flerop från -89 till vettiga pengar för att tag sedan. Har stått på jobbet ett tag men nu skulle den äntligen hem. Är en Leadwell MVC-OP med Mitsubishi Meldas 310 styrsystem. Ingen stor maskin men det går att göra en hel del i den..
Byggde en grimma för att enkelt lasta och lossa den med truck. Transporten gick kanon och lika så lastning och lossning. Många tack till Håkan Norman, Hasse Hörberg, Älvsbyhus och Erlandsson & Hjorth. Håkan hjälpte även till att väga in maskinen efter vi dragit in den på skridskor. Nu får vi bara se hur långt 25A räcker. Transformatorn är på 15kVA....
Följde även med lite hållare. Köpte en 3D-taster men den lyckades jag slå av spetsen på innan jag mätt en enda bit... Lagom klantigt!!!!
Frässkrället ville ju ha en hel del kräm så det var bara att skruva i lite större pluggar. Från 16A till 25A. Köpte även en begagnad elmätare på Kjell & Co så det går att särskilja strömmen till garaget (bra för husfriden...). En kabel till maskinerna (fräsen och den tänkta svarven) och en till resterande el. En väldigt stor bunke tack till Oscar annars hade det inte sett ut såhär snyggt och prydligt....
Maskinkabeln skarvas i utbygget för att enkelt koppla på ett uttag till svarven
Inkopplat och klart. Bara att släcka ner allt utom lite ledlyse och hålla tummarna.... Det blinka bra men det gick!
Lånade ett skruvstycke av Martin Nyman och fixade lite provisoriska spänne för att ta de fösta spånen... Blev kanon yta med väldigt höftade skärvärden så det kan nog fungera. Lite skum på kompenseringen av vändglappet - tycker den verkar väldigt överkompenserad men det får jag kolla mer på senare när skärvätskesystemet är ordentligt inkopplat så det går att köra lite verkligare program
Hylla i utbygget för diverse förvaring. Golvyta = väldigt begränsad, måste utnyttjas till max. Tanken är att ha en manuell svarv här med tiden
Mer verktygstavla för större verktyg samt hylla för lite lättare grejor
Tvättplats. Har lagt på och limmat en bänkskiva på den gamla skivan samt gjort hål för hoarna från en gammal diskbänk. Skall kläs med rostfri plåt så det går att slabba med förtunning och annat spännande. Verktygstavla för diverse borstar, penslar och andra hjälpmedel. Gamla köksskåp för förvaring av lättare saker som kanske inte mår bra av verkstadsmiljö
Ska kopplas ihop med dunkar genom kulventiler efter silarna så man enkelt kan stänga och öppna "avloppen". Ska limmas och fyllas upp med plåt i samma tjocklek innan ett överdrag av rostfri plåt läggs som överdrag
Har satt upp två slangvindor, en på var sida om lyften, för enkel åtkomst vid den arbetsplatsen 
Lite diverse CEJN-kopplingar för kommande uttag. Gillar säkerhetsvarianten av den gamla beprövade honan. Ett enkelt tryck så avluftas den ikopplade slangen kontrollerat istället för att pysa / smälla till som tusan när man skall lossa.
Kontorshörnan. Fortfarande en väldig röra och långt ifrån färdig men lite och lite så närmar det sig....
Garageserver. UPS:en gör ingen större nytta för det är bara den gamla skrotburken som matas. Förövrigt den första dator jag körde SolidWorks på. Året var 1999 och den har hela 384Mb RAM och ett prestandagrafikkort med hela 32Mb minne! I kombination med Windows 2000 är det rena raketen... NOT! Idag funkar den knappt att använda som webradio... utveckling....?
Lite verktyg runt den gamla arbetsbänken har kommit på plats. Ligger mycket på underplanet och golvet som skall ordnas till efter hand. Tänkte komplettera med låga lådor under övre planet
Porten har blivit upphängningsplats för diverse slang och kabel
Tänkte även lära mig laga mat i min naturliga miljö. Blir menyer som ugnsbakad topp och helstekt lager.....
Köpte en logger till inkommande elmätare så man kan se momentan förbrukning och även logga över tid. Nu skall den bara på plats och kopplas in samt installera programvaran och konfigureras. Zzzzzzzzz.

 

Då var året 2010 till ända. Första delen av 2011 blir nog tyvärr vigd åt fortsatt färdigställning av garaget, men andra halvan skulle man kanske kunna.....

Fortsättningen blir i alla fall att få ihopa det traversen - det sista stora momentet i garagebygget! (sen är det ju bara de små kvar ja.....)

God fortsättning där ute och lycka till med era egna projekt!

   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27