News

 2012 del 1
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

   
Lite mer praktiska övningar i fräsen. Hjälpte en jobbarkompis som hade problem att spänna svänghjulet på en gammal Maico 125:a.
Nästa problem att lösa var att få igång Gabriellas 4-hjuling efter jag dragit av snörstarten när vi äntligen skulle prova eländet i Magnarp. Gjorde en liten adapter att montera i skruvdragaren. Lite pill att rita / fräsa flankerna men den fungerade ypperligt när jag väl fick till rätta känslan i startögonblicket.
Början på Oscars (DAP) tankarmatur till hans Porsche 996 GT2 RSR. Blir nog bra när det blir färdigt...
Garaget används tyvärr inte bara att skruva i - när vi bytte fönster i hela huset byttes även panelen på baksidan och garaget blev rena måleriet. Tur jag hade hjälp med målningen - morsan och farsan håll på till över två på natten sista strykningen... Många tack!!!
Fick fräsa en ny nummerplåt till huset för husfridens skull efter exemplarisk "ritning" av Linda...
SÅ VAR DET ÄNTLIGEN DAX ATT TA TAG I 240:N TILL SLUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Garagebygget är klart så långt att det nu bara återstår mindre kompletteringar (vissa kommer säkert inte bli klara på många år...). Ska fylla upp runtom till våren och kanske gjuta platta framför i höst men just nu får det anses färdigt. Hade jag vetat vad jag vet idag när jag började hade det nog inte blivit något bygge. Har kostat runt 3 gånger budgeten och tagit lika mycket längre tid.... Nu står det hur som helst här och det känns fantastiskt skönt!

Det primära för att överhuvudtaget komma ur garaget var ju att få på de nya hjulen. Har lagt ner att försöka klämma in 255:orna (till salu om någon är intresserad) men slicksen ska gå. Receptet fram går ut på att trycka ut skärmen med en anordning som sitter kvar under färd i kombination med total bortkapning av delen som pekar inåt av skärmkanten samt nya topplagringar som ger runt 8mm längre injustering (och med detta även kanske en grad till i camber, bra för slicksen). Prototyp tillverkad och provmonterad. Var lite pill att få till självlåsningen men nu funkar den faktiskt över förväntan. Inga problem att flytta skärmen 15mm. Syns dessutom rent visuellt och skärmen ser inte lika "tam" ut längre. Påminner lite om Grp A skärmarna...

Med gamla topplagringen, kapade kanter och utpressad skärm funkar fullt rattutslag vid denna inpressning av upphängningen
Fullt rattutslag är något mindre än original styrväxel men lyckas jag nå denna kombinationen är jag förmodligen på väg någon helt annan stans än bansträckningen och då är nog skärmkanten av mindre betydelse... ;) Får väl se vad topplagringarna kan bidra med och kanske går det att få ut skärmen lite till
För att få till topplagringarna behövdes även nya övre fjädertallrikar konstrueras / tillverkas. Tog några timmar i fräsen men resultatet blev runt 60g mot de gamla i stål på 200g. Har FEM-kört dem rätt mycket, bara att hoppas att verkligheten begriper att det ska hålla också...
Halvtid i körningen av topplagringarna. Blev Hirschmann ledlager med liten ytterdiameter.
Sista rundan på fixturen.
Helt färdig med en vikt på 250g
Komplett sparas runt 600g per sida och justerslaget ökas som sagt med runt 8mm
Var och hämtade nya pelarborren. Det var på det berömda att jag lyckades baxa in den genom porten! Däcken var så tömda på luft att mätaren knappt gav utslag ens och ändå kasade det precis mot låset på ovansidan... Turen var på min sida för en gångs skull...
Första rejäla lyftet med traversen gick också utan bekymmer. Det var dock även på det berömda här då vajerspelet är märkt med 400kg och kranvågen visade 430 pannor... stannade man var det bara att sänka ner igen för den orkade inte starta igen med lasten hängande. Maskinen verkade helt ok förutom att kåpan till nedmatningsarmarna var sprucken... nu liknade det min vanliga tur igen... Suck... slutar väl med att jag får fräsa en egen kåpa...
Den slutgiltiga designen på skärmtryckarna togs fram och fräsen startades upp. Ett antal timmar senare var lite halvfabrikat klara
Ytterligare lite senare var de komplett färdiga. Blir runt 100g / sida med bult och mutter. Blir nog att fortsätta med krängningshämmarinfästningen i bärarmen för den ser inte rolig ut. Inte heller fjäderbenen är varken snygga eller lätta men de får vänta ett tag till... tror jag...

 

Hoppas som sagt jag kan höja uppdateringsfrekvensen lite nu när jag kommit igång med Svarten igen...!

   
Jaha då har det faktiskt hänt en del i garaget på någon månad sen sist....

Gjorde en ny postprocessor där jag definierade om fräsen till en svarv.... Den var dum nog att lita på vad jag gjorde så nu kan jag svarva lite mindre detaljer också! Gött! Måste bara fixa 3-backschuck, större modell av hylschuck, stålhållare, osv....

Hjälpte Oscar vidare med tankarmaturen till Possen. Det blev fullt på bordet och man fick passa sig vid verktygsväxlingarna...
Nästa tempo var enklare ur både uppspänningssynpunkt och rent fräsmässigt
Var rädd för vibrationer i sista tempot men det gick hur bra som helst
Färdig bit underifrån. 1.6 till 3mm gods kvar. Lätt och fin....
Själva locket  provmonterat. Ser helt ok ut
Blev även att köra fram 4 par rörkopplingar, liknade de jag har på utgångarna av turbona fast större. Först i chuck, sedan på fixtur - som vanligt
Delen med plats för de sammanhållande bultarna efter finkörning på fixturen
Alla klara. Skall svetsas på rörändar och tätar med o-ring i delningen
Gjorde en hållare till en av mina BT40 ER32 hylschuckar. Konan är 7/24 och frästes med Ø16 fullradiefräs. Var lite skeptisk till hur den skulle passa men det blev rena sugpassningen!
Överfallet under för att kunna spänna fast chucken
Monterad och klar. Kollade med klocka på en bit CEAX i fräsen och vid 40mm Z-rörelse fick jag under 0.01 i utslag på klockan. Helt OK
Har sågat bort yttre delen av innerskärmen bak och det ser lovande ut angående platsen för slicksen. Blir liknade lösning som fram för att flytta ut skärmen även bak. Blir en del mindre detaljer att köra fram, bl.a små rörändar. Först i 3-backschucken...
....och sedan i nya ER32 chucken.....
.....eller på fixtur. Smått och pilligt...
Det gick utan missöden tillslut i alla fall..
Lite plåtar som skall agera anslag till ytterskärmen från insidan
Nästa detalj var fästet i innerskärmen
Inte mycket plats för uppstick av stiften om fräsen skall vara hel efter körningen....
Färdiga detaljer med aluminiumskruv
Gick och retade mig på de tidigare infästningarna av krängningshämmaren i rörbärarmarna fram. Efter lite CAD/FEM, CAM-beredning och fräsning på det var halvfabrikaten klara. Svårt att hålla i ett av tempona så vad blev det om inte en liten fixtur till....
Rätt vinkel och enkel att spänna upp...
Detaljerna klara. Lätta och fina - återstår bara att se om de håller också... ;)
Var nog ett år sedan jag slog på kylvätska på fräsen för första gången. Nu var den inge bra längre... Skitjobb att tömma och rengöra. Ska få gå en runda med cleaner också innan jag slår på ny
Skissade lite på kanaler, förbränningsrum och ventiler. En polare, Martin på SVP, har lägligt nog precis skaffat en enklare variant av FFF-maskin. Skrev ut den i halvskala för att utvärdera lite.... Skitfräckt! Skulle vara fränt att fräsa fram en också..... ;) Tid, tid, tid....
Efter lite förändringar kanske det blir en version 2 i fullskala för flödestest....

Det var allt för denna gången....

   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27