Toppen

Home  Car  
Insugsport 15cm2, ventiler 17cm2
Bronsstyrningar

Ø12 / Ø7

 

Bronssäte i JM7 svarvade från stång

 

Insugsventil passande B234 i rostfritt Ø34,5 och Ø7 skaft.

Orginal Ø31

   
Avgasport 13cm2, ventiler 15cm2
Bronsstyrningar

Ø12 / Ø7

 

Bronssäte i JM7 svarvade från stång

 

Avgasventil passande B234 i rostfritt Ø31,5 och Ø7 skaft.

Orginal Ø27

   
Förbränningsrum endast marginellt modifierat

Ventilvinkel på hela 61° gör att stora overlap med dessa ventiler inte kommer på fråga. Vid ca 5mm lyft på insug / avgas slår ventilerna ihop. Jag har ställt dem symmetriskt på 2mm vid TDC, vilket motsvarar en nockvinkel på ca 112°..

   
Kamdata utan ventilspel

Kamdata med ventilspel

Kamdata i grafikform

Kamterminologi från Audie Technology som som sälger CAM Pro Plus, ett mätsystem för kamaxlar som Lasse använder mycket.

Svarvad frigång för lyftarna pga nerslipad bascirkel

Ventilfjädrar i stål

Ytterfjäder ØYtter29 x 3.8 L=45 Vikt 35g

Innerfjäder ØYtter21 x 2.6 L=40.5 Vikt 14g

Inspänningslängd 34mm ger 25kg tryck

Tryck vid maxlyft (10mm) 75kg

 

Orginalfjäder ØYtter28 x 3.9 L=40 Vikt 40g. Okänt inspänningstryck och maxlyft

Tryckare Ø33 mot orginal Ø32. Vikt 42g, orginal 55g. Höjd 28 mot orginal 26

Ventiljustering sker med lashcaps

Ventilfjäderbricka i aluminium.10g inklusive knaster med ett spår, orginal i stål 20g inklusive knaster.

Orginal toppackning till B6304

Tändstift BCPR7ES. Elektrodavstånd 0.8

 

All jobb på toppen utfört av Lasse på Liba Motor i Degeberga

Home   Car